top of page
תמונת הסופר/תאנחנו היהדות

מגילת העצמאות - המניפסט היהודי החשוב בעת החדשה ובו יסודותינו המשותפים

עודכן: 22 באוק׳


בערך 15 מיליון יהודים חיים בעולם. למעט התנ"ך – קשה למצוא טקסט קאנוני המסמן כיוון מוסרי ורוחני המקובל על רוב עם ישראל. לו משום כך - שווה להכיר את הכרזת העצמאות – כי אלה גם המילים שכוננו רשמית את מדינת היהודים בעת החדשה.




המגילה טורחת לבסס סיפור רקע כדי לומר לעולם ולעצמנו – אנחנו היהודים, יש לנו סיפור ארוך של יצירה תרבותית וקשר שהופך אותנו מסתם עדה או דת – לעם ולאומה מודרנית. המגילה גם מצביעה על קווי המתאר הזהותיים המודרניים, המשותפים, ביסוד מדינת הלאום של היהודים.

העם הזה קם באמצעות יצירה, בארץ ישראל, לא בהתגלות חיצונית במעמד הר סיני – שהיא רק חלק מאותה יצירה שהורשנו לעולם –"ספר הספרים".

כמו כל העמים בעת החדשה – לאור מהפכות הנאורות, גם אנחנו בחרנו להתארגן כאומה, להקים קונגרס לאומי, לחדש שפתנו ולהשתלב בקדמה עד שנוצר ישוב ה"שליט על משקו ותרבותו".  לאור זאת זכינו בהכרה משפטית המאפשרת לנו לטעון למימוש ריבונות עצמית - בהצהרת בלפור ובעיקר בהחלטת האו"ם 181 על חלוקת הארץ לשתי מדינות – אחת ליהודים.


בתוקף כל זאת יש לנו "זכות הטבעית". זוהי זכות החירות של אדם להתארגן כעם, בריבונות, והנה אנחנו "ככל עם ועם..." אשר זכותו "לחדש את חירותו המדינית" . 4 פעמים מופיעה המילה "חירות" במגילה.


ברוח זו מובן כי מדינת היהודים תבטיח את זכויות האדם, וערכי הנאורות שהובילו להקמתה:

בשבילנו, כיהודים, חירות, שוויון וצדק מוטמעים מן היסוד- הם רוח נביאי ישראל. מכאן מובן כי מדינת יהודים תתבסס על אמונה באדם וחתירה מעשית לשלום – 5 פעמים מופיעה המילה שלום במגילה.


מדינת הלאום של העם היהודי תקיים זיקה ומחויבות לכלל היהודים בעולם – גם אם חלק לא מבוטל מהם עדיין לא מתלהב מהציונות או מהגירה לארץ ישראל. בכל מקרה זהו הפתרון לבעיית היהודים באירופה – בעיקר אחרי זוועות השואה. והנה באותה שנה, 1948, ניסח יהודי - פרופ' רנה קסין את ההכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות האדם – שהוכרה באו"ם. ולא במקרה הכרזת העצמאות שלנו מבטיחה כי ישראל "תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות" .




מדינת ישראל היא ביטוי כתוב למהלך המכניס את העם היהודי אל ההיסטוריה ואל המודרנה – לאחר זמן רב בו עיצבנו תודעה הפוכה, לפיה "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו" – והסיפור התיאולוגי הזה שימש צידוק לתודעה תיאולוגית – פאסיבית. המגילה היא ההכרה לא רק בזכות היהודים, אלא במציאות ההיסטורית של יהדות כתרבות ובליבה ערכי אמונה באדם – הם יסודותיה של המדינה, העוגן המשותף לכלל היהודים בעת החדשה וכמובן לב חזונה של התנועה הציונית בדרך לחברת מופת.


מגילת העצמאות וערכיה, הם הסיפור היחיד, שיכול להבטיח את אחדות עם ישראל – ולא במקרה חתמו עליה נציגים מכלל הזרמים של העם היהודי – כולל חרדים וציוניים דתיים.

הם הבטיחו לנו גם חוקה ברוח זו.


כיום, חובתנו לעגן את המגילה כחוק יסוד, ולהיאבק על מימוש ערכיה – למען עתידה של מדינת ישראל.


35 צפיות0 תגובות

留言


bottom of page