רוצים אחדות?
אחדות אמיתית היא חיזוק ערכי החירות הצדק והשוויון – אלה יסודות מגילת העצמאות, כפי שכתוב שם – זוהי רוח נביאי ישראל. אלה יסודות האמונה באדם, בשכלו, ומכאן בהשכלתו, בחירותו ובשוויון של כל אדם. זהו הלב הפועם של תרבות ישראל.
גדול הפילוסופים של עם ישראל- ברוך שפינוזה שהיה במידה רבה תלמיד של רמב"ם - קבע כי שלום המדינה יובטח רק אם תובטח חירות העיון והמחשבה (הפתיחה למאמר התיאולוגי-מדיני). לאחר מהפכות אזרחיות ומלחמות עולם –הפכו ערכי החירות נחלת העולם החופשי – ומתוכן נולדו זכויות האדם.
פרופ' רנה קסין, זוכה פרס נובל – ויהודי גאה מאוד, הוא שניסח את "ההכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות האדם" ( The Universal Declaration of Human Rights) - מסמך יסוד בהחלטת האומות המאוחדות – דצמבר 1948. שווה לעשות לו כבוד.
דמוקרטיה היא רק מלבוש משטרי על הזכויות. זו הודאה כי אין סמכות חיצונית טובה יותר להכרעות. אבל זה גם מסוכן - לכן משטר דמוקרטי נזקק לבלמים כמו בית משפט עצמאי, כדי שלא יערער בעצמו את יסודותיו - את זכויות האדם - שהפך "אזרח".
למרות השוויון בני אדם נולדים תמיד במקום מסויים -בני תרבות: מדינת לאום משלימה את עניין הזכויות - למימוש תרבות, שייכות, שפה - בלעדיהם אין אדם.
אלה יחד - הם תמצית החינוך הבריא במדינה לאומית חפצת חירות - וגם אחדות.
טיפוח זיקה לתרבות המאמינה באדם, פתוחה ואוהבת, שבליבה ערכי היסוד הללו – היא לב מטרות החינוך הממלכתי של ישראל – בחוק. ברוח זו עלינו ללמד תנ"ך ולהכיר את ארון הספרים הנפלא שלנו דרך דורות של חכמים עד ימינו - כולל בימינו. מתוך כך להכיר גם את המיטב בתרבויות תבל - מהם ינקנו המון. אנחנו מיוחדים אבל לא יחידים.
כל אלה מרכיבים את תרבות היהדות הסובלנית המשותפת לרוב מוחץ של זרמי יהדות זמננו.
מי שמבקש פשרה עם קנאים על חשבון ערכים אלה – אינו מקדם אחדות, אלא מריחה במסגרתה הערכים יחסיים עד כדי העמקת הפילוג ולא הבראה. לכן "מרכז" מדומה שכזה, הוא קיצוני בעצמו.
ישראל הייתה ונותרה מדינה יהודית. הסכנה לחוסן הלאומי שלנו קשורה בשאלה איזו יהדות תהיה כאן? הגיעה העת למאבק נחוש- על אחדות עם ישראל – שיסתיים בחקיקת חוק יסוד: מגילת העצמאות, והבטחת ערכי האחדות הללו, מגן הילדים עד הצבא.
זהו המעשה הציוני - המאבק על חברת מופת.
מוזמנים להצטרף אל יוזמת אנחנו היהדות.
Comments